Zomer vakantie,

Kerst is dit jaar bij ons gevierd. Kees, Rian, Anja, Chris en Sasha komen rond een uur of vier en iedereen heeft iets lekkers te eten mee gebracht. Garnalen, kalkoen, ham staan in Australie altijd op het kerst menu. Ook hier word weer teveel gegeten hahaha.

Op Boxing day vertrekken we s' morgens voor een weekje vakantie. Het is tenslotte zomer hier. Eerst rijden we naar Mareeba voor een bakkie koffie met iets lekkers bij Coffee Works. Dit bedrijf heeft een eigen koffie plantage en is bekend om de goede koffie. Daarna rijden we door naar Herberton. Hier bezoeken we het "Historic Village". Ze zijn hier een heel dorpje aan het restaureren zoals het in vroegere tijden was. Aan het eind van de middag rijden we naar Ravenshoe waar we een hoteltje opzoeken. Onderweg vallen de eerste flinke regebuien al.

De volgende ochtend is het gelukkig weer droog. Eerst staan er twee watervallen op het programma. Deze zullen zeker mooi zijn na de regen die is gevallen. Eerst rijden we naar de Little Millstream falls, ze zien er prachtig uit. Het meer onder de waterval is groen door de waterplanten wat een mooi contrast geeft met de waterval. Ook ligt er nog een leguaan lekker op het pad te luieren in de zon. Na een wandeltocht rijden we door naar de Millstream falls. Deze waterval is de breedste van Australie en is gevormd door de lava stroom in vroegere tijden. Hierna vervolgen we onze tocht naar de Innot hot springs. Omdat het 33 graden is besluiten we om hier een keer terug te gaan in de winter, want het is nu toch te heet om in warme baden te badderen. We besluiten om vanaf hier door te rijden naar Undara. Eerst bellen we of er plaats is voor de nacht want Undara ligt in the middle of nowhere. Undara is bekend door zijn lava tunnels. Gelukkig is er nog een plekje in de oude gerestaureerde treinstellen waar je in kunt slapen. Het ziet er ontzettend romantisch uit. Na een snelle inspectie willen we nog een stuk gaan wandelen. We zijn net een goede 5 minuten op weg en het begint toch te regenen. Na een snelle sprint zijn we net op tijd bij een afdak waar we moeten wachten tot de tropische regenbui overtrekt. Wat later op de middag maken we maar een korte versie van de wandeling tussen de buien door.

Deze ochtend is het gelukkig weer droog en starten we de dag met een bush breakfast. De kok bakt eieren en wij moeten ons brood zelf roosteren boven het vuur. Er staat een ouderwetse kan met koffie en thee op het vuur. Na een goed ontbijt vertrekken we voor een flinke wandeltocht in een typisch Australisch landschap. Blauwe lucht, de Gumtree, de Kookaburra op de achtergrond en kangaroes die ons in de gaten houden. Op een gegeven moment springt er ineens een hele grote kangaroe achter de struiken vandaan en Mark verschiet ervan. Op het eindpunt beklimmen we rosten en vanaf daar hebben we een prachtig uitzicht over Undara National park. Terug in het resort gaan we eerst zwemmen voor we aan de tour beginnen in de 'Lava Tubs". Deze tour hebben we geboekt en is onder begeleiding van een gids. Het ziet er allemaal groot, donker en mooi uit. Na een actieve dag is er als verrassing ook nog een avondwandeling. De gids zoekt voor ons naar de nachtdieren. We zien een gevaarlijke spin "Wolfspider", een kleine wallabie en kikkers. Ook ziet de gids een pad "cane toad" en als iedereen kijkt trapt hij deze dood hahahaha. De cane toad is een echte pest in Australie en ze eten heel veel inheemse dieren die daardoor weer bedreigd worden.. Soms zijn er tijden dat je voor iedere dode cane toad een dollar krijgt. Na deze tocht gaan we ons bed eens opzoeken in de treinwagon.

De dag begint weer met een stralend zonnetje. We maken eerst nog een wandeling over de Kalkani krater voordat we naar Townville rijden. Het is zo'n 400 km rijden met maar een klein dorpje in het midden waar we hebben getankt en gegeten. De weg is voor de helft maar met een rijstrook. Dus dat betekend dat de kleinste auto aan de kant moet voor een tegenligger, maar dat doe je graag als er een roadtrain aankomt hoor. Maar we moeten niet alleen opletten voor de roadtrains, ook voor de koeien en emu's die langs en op de weg lopen. Aan het eind van de middag arriveren we in Townsville, waar we een kamer boeken in een hotel aan "The strand". Dit is een wandelpad langs het strand waar vanalles te zien en te doen is.

Voor vandaag is er veel regen voorspeld en daarom gaan we niet naar Magnetic Island maar naar het Reef HQ Aquarium. Het is altijd mooi om de wereld onder water door het glas te bekijken. Daarna gaan we naar de stad om wat te winkelen. De terugweg rijden we via Castle Hill, waar we een wijds uitzicht hebben over de stad Townsville. Vroeg op de avond begint het weer te regenen waardoor we besluiten om snel een pizza te halen en voor de rest van de avond binnen te blijven. Midden in de nacht worden we wakker van de heftige regen en gaat ook nog eens het alarm af in het hotel. Voor de zekerheid hebben we maar even onze kleren aangetrokken en zijn we gaan kijken wat er aan de hand is. Gelukkig is er niets aan de hand. De volgende morgen horen we dat er afgelopen nacht in 8 uur 205 mm regen is gevallen. Het heeft de laatste 30 jaar niet zo veel geregend in Townsville.

In de regen rijden we naar Mission Beach. Ondanks dat het regent is het hier gewoon 30 graden. Bij Ingham rijden 50 km inland omdat hier de hoogste waterval van Australie is. The Wallaman falls. Via een smalle bergweg komen we aan de top. Niet te geloven maar het is heel even droog als we de waterval gaan bekijken. De waterval is echt heel mooi en is omringd met wolken, waardoor het er nog mooier uitziet. We rijden weer terug naar Ingham en vandaar naar Mission Beach. We boeken hier een huisje op 2 min lopen van het strand. De laatste dag van 2009 word het niet meer droog. Bij toeval belanden we voor het eten in een Mexicaans restaurant, waar we lekker eten. Helaas geen vuurwerk in Mission Beach, daarvoor moet je in een grotere stad zijn.

Op de eerste dag van het nieuwe jaar krijgen we een tropisch ontbijtje op bed. Daarna gaan we eens kijken of het droog is buiten. Eindelijk, het is droog, nog wel heel bewolkt maar goed weer voor een lange strandwandeling. Het is maar te hopen dat er geen kokosnoten uit de bomen vallen, want het hangt er vol mee. Als we terug zijn pakken we nog even de auto om de stranden wat verderop te verkennen. Ondertussen is ook het zonnetje erdoor gekomen. Weer terug in het park duiken we in het zwembad. Ondanks de mooie stranden kun je er nu niet in zwemmen ivm de dodelijke stingers. Het restaurant waar we s' avonds eten heeft een uitzicht op zee, een goede manier om ze de vakantie af te sluiten. Helamaal relaxed rijden we weer naar Cairns waar na het weekend het normale leven weer begint.

< Vorige --------------------------------------------------- Volgende >

De "Lava tubes" in Undara.

Wallaman falls.

Herberton historic village, the pub.

Little Millstream Falls.

Millstream Falls.

Accomodatie in Undara.

Brekkie in Undara.

Roadtrains on the Highway.

On the beach in Mission beach.